Πύρειος Νίκη

της Φωτεινής Θεοδωρογλάκη, Φοιτήτρια – Αλληλέγγυο Σχολείο Ταύρου

Τον 3ο αιώνα π.Κ.Χ. ο Πύρρος, βασιλιάς της Ηπείρου, πραγματοποιεί εκστρατεία στην Ιταλία. Παρά τη νίκη του έναντι των Ρωμαίων, οι απώλειες ήταν τεράστιες, ο στρατός αποδεκατίστηκε και πολλοί αξιωματικοί χάθηκαν. Έκτοτε, Πύρρειος νίκη ονομάζεται μεταφορικά, η νίκη που συνοδεύεται από τον όλεθρο των επικρατούντων.
Το 2019 μ.Κ.Χ. η Νίκη Κεραμέως, Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, προαναγγέλλει μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση. Παρά την εναντίωση σχολικής και ακαδημαϊκής κοινότητας , το σχέδιο μεθοδεύεται, με αποκορύφωμα το νομοσχέδιο της 11ης Φεβρουαρίου. Έκτοτε, Δημόσια Εκπαίδευση, ονομάζεται η προσπάθεια του κράτους να εμποδίσει την πρόσβαση των φτωχών στη μόρφωση και σε τυχούσα κοινωνική-οικονομική ανέλιξη.
Είναι χαρακτηριστική η προκλητικότητα με την οποία η κυβέρνηση, εν καιρώ πανδημίας, προχωράει ταχύτατα το νομοθετικό της έργο, εκμεταλλευόμενη την de facto αδυναμία αντίδρασης. Ενώ ο λαός είναι -συναινετικά- φυλακισμένος και φοβισμένος ,έχουν ψηφιστεί 113 νομοσχέδια μεταξύ των οποίων ο νέος πτωχευτικός κώδικας, η κατάργηση των περιοχών Natura, το νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις και φυσικά οι πρόσφατες μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, που ψηφίστηκαν νύχτα.
Από το 2019 μέχρι σήμερα, έχουν ψηφιστεί μεταξύ άλλων η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, η αύξηση του αριθμού μαθητών ανά σχολική αίθουσα , το μέγιστο όριο ηλικίας στα 17 έτη για την εγγραφή σε ΕΠΑΛ, η επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια και οι πολυήμερες αποβολές, η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, η τοποθέτηση αστυνομικών στα δημόσια πανεπιστήμια, η ελάχιστη βάση εισαγωγής και η μείωση των εισακτέων. Αξίζει να σταθούμε στο 2014, όταν πρωτοχρησιμοποιήθηκε  η συνταγή της Τράπεζας Θεμάτων. Εκείνη τη χρονιά το ποσοστό των μετεξεταστέων στην Α’ Λυκείου εκτοξεύθηκε από το 4,2% στο 23,3%.
Αν ψάξουμε τον κοινό παρονομαστή των παραπάνω αυτός σίγουρα είναι η υποβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης.  Πράγματι λοιπόν, η κ. Υπουργός μετράει ήδη πολλές νίκες. Προβλέπεται ότι η μείωση των εισακτέων θα αγγίξει το 30% και το 1/3 των τμημάτων ΑΕΙ θα κλείσουν.
-Και πού θα πάνε αυτοί οι μαθητές;
-Στα ιδιωτικά κολέγια των οποίων τα πτυχία πρόσφατα αναβαθμίστηκαν ως ισάξια των ΑΕΙ.
-Και πού είναι το κακό; Στην ελεύθερη αγορά ο καθένας μπορεί να επιλέξει που θα σπουδάσει.
-Η προβληματική εδώ είναι ότι το Υπουργείο Παιδείας σε εξωθεί στην ιδιωτική πρωτοβουλία με κάθε αθέμιτο τρόπο για να εξυπηρετήσει ιδιωτικά συμφέροντα. Αν πράγματι η κυρία Κεραμέως προβληματίζεται με τους μαθητές που εισέρχονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με χαμηλούς βαθμούς, γιατί επιτρέπει σε μαθητές να φοιτούν σε ιδιωτικές σχολές χωρίς κανένα κριτήριο πέραν της φορολογικής δήλωσης των γονέων τους;
Με 8000 μόρια δεν σου αξίζει να σπουδάσεις, αλλά με 8000 ευρώ μπορείς;
Αναφορικά με τα συμφέροντα που προαναφέρθηκαν, προτρέπω τους αναγνώστες να αναζητήσουν στα έγγραφα της Wikileaks τις αναφορές του πρέσβη των ΗΠΑ Ντάνιελ Σπέκχαρντ το 2008. Εκεί δίνονται σαφείς οδηγίες στην κυβέρνηση σχετικά με το πανεπιστημιακό άσυλο, τον συνδικαλισμό των εκπαιδευτικών αλλά και για την προώθηση των ιδιωτικών κολεγίων σε βάρος των δημόσιων.
Ομολογουμένως η κ. Υπουργός ακολουθεί κατά γράμμα την κυβερνητική πολιτική και η θητεία της μέχρι τώρα έχει στεφθεί με επιτυχία. Η νίκη της Νίκης όμως είναι Πύρρειος. Είναι Πύρρειος γιατί οι απώλειες είναι πολλές και ποικίλες. Επί της ουσίας μετατρέπουν τα σχολεία και τα Πανεπιστήμια σε μικρογραφίες της κοινωνίας που θέλουν να φτιάξουν. Μιας κοινωνίας υπό διαρκή έλεγχο, που κινείται με γνώμονα το χρήμα, την αγορά, την αριστεία και τον ανταγωνισμό.
Απέναντι σε αυτό το δυστοπικό πρότυπο στέκονται τα αλληλέγγυα σχολεία, προάγοντας άλλες αξίες. Την αξία της αλληλεγγύης, της ομαδικότητας , της ισότητας των ευκαιριών. Για όλους τους μαθητές. Για τους μέτριους, τους φτωχούς, τους άνω των 17, τους “διαγωγή κοσμία” και τους μη άριστους.

Υ.Γ.1 : Το παρόν άρθρο δεν έχει σκοπό να θίξει ή να υποτιμήσει τους σπουδαστές των ιδιωτικών κολεγίων. Είναι ισάξια κάθε προσπάθεια για μάθηση. Αφορά αποκλειστικά στην κυβερνητική τακτική να εξαναγκάσει όλους τους μαθητές να στραφούν στην επί πληρωμή εκπαίδευση αδιαφορώντας για τις παράπλευρες απώλειες. 

Υ Γ.2: Η διαδικασία υποτίμησης του δημοσίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης δεν οφείλεται αποκλειστικά στην τωρινή κυβέρνηση. Πρόκειται για πρόβλημα με βαθιές ρίζες χρόνων.

 

Δημοσιεύθηκε στο ένθετο «Θρανία της Αλληλεγγύης», Απρίλιος 2021, Εφημερίδα των Συντακτών